Als gemeentebestuur willen we ons inzetten voor een gemeenschap waar mensen de kansen krijgen om hun werk en gezin zo goed mogelijk te combineren. Een gemeente waar ook alleenstaande ouders de mogelijkheid moeten krijgen om een job uit te oefenen of een opleiding te volgen. En dat kan pas als er voldoende en kwalitatieve kinderopvang voorhanden is. Via deze weg zetten we dan ook graag onze verschillende diensten die bezig zijn met kinderopvang eens in de kijker.

Zo beschikken wij over een 7-tal onthaalouders die zich dagelijks met hart en ziel ontfermen over gemiddeld 42 kinderen. Om deze dienstverlening verder uit te breiden zetten wij de komende maanden een wervingscampagne op touw om vrouwen én mannen te overtuigen om zich als onthaalouder aan te sluiten bij onze dienst.

Een interview met een onthaalouder en ouder in het gemeentelijk krantje, vacature via de VDAB, flyers en affiches in het straatbeeld van Buggenhout, facebook, de gemeentelijke website,… Alle mogelijke kanalen zullen gebruikt worden om nieuwe onthaalouders te vinden met een groot hart voor kinderen.

Daarenboven voorzien we in een woning in de Nieuwstraat een groepsopvang voor 16 kinderen. De renovatie van deze woning zal in de komende maanden van start gaan zodat we ook in het hart van Buggenhout een warm nest kunnen voorzien voor onze toekomstige generatie.

Mocht u interesse hebben in de job van onthaalouder of u wenst meer info over dit mooi beroep neem dan zeker contact op met dienst via dienstonthaalouders@ocmwbuggenhout.be

Ook in het kinderdagverblijf ’t Pagadderke wordt er elke dag hard gewerkt om onze jongste inwoners een goede start te geven. Met kleurrijke en geklimatiseerde opvangruimtes en voldoende plaats om buiten de wereld te verkennen proberen we een waardig alternatief te bieden voor de ouderlijke opvang.

In de komende jaren zullen zowel de onthaalouders als de kinderverzorgsters zich verder toeleggen op de uitbouw van een kwalitatief verblijf. En dit zowel via diverse opleidingen als via constante zelfevaluatie van hun pedagogische aanpak.

Voor de schoolgaande jeugd in Buggenhout blijven we ondertussen een oplossing bieden voor de opvang voor en na de schooluren en tijdens een groot deel van de schoolvakanties. Het groot aantal inschrijvingen voor de schoolvakanties bewijst telkens opnieuw de noodzaak maar ook het vertrouwen in onze buitenschoolse opvang.

Sinds dit jaar beschikken we ook over een Huis van het Kind. In het Huis van het Kind kunnen ouders en kinderen terecht voor alles rond opvoeden en opgroeien.

Dit initiatief streeft ook naar meer samenwerking tussen de verschillende organisaties en diensten die actief met kinderen en jongeren bezig zijn in Buggenhout.

Voor 2020 heeft het Huis van het Kind al heel wat activiteiten gepland waarvan het project ‘even tijd voor mama’ al van start gaat in januari ‘20. De bedoeling hiervan is om jonge mama’s samen te brengen en ervaringen uit te wisselen rond opvoeding van hun kinderen in de ruime zin van het woord. ‘Even tijd voor mama’ start op vrijdag 10 januari en wordt zo’n 10 keer per jaar georganiseerd telkens de 2e vrijdag van de maand, behalve in juli en augustus. Dit gaat door in het Huis van het Kind, Platteput 8A.

Zoals u ziet is kinderopvang een hoeksteen binnen onze dienstverlening.

Kwaliteit, professionele aanpak, innovatie, inspelen op de noden van vandaag, het zijn geen holle woorden maar belangrijke doelstellingen waar elke dag opnieuw wordt aan gewerkt door onze medewerkers.

Nadine Sertijn, Schepen van Welzijn en gezin