De Nationale Veiligheidsraad heeft beslist dat alle niet-essentiële winkels sluiten. De nieuwe regels gelden vanaf woensdag middag 12u tot en met 5 april. Er zal streng toegekeken worden op het naleven hiervan.
Enkel voedingszaken, apothekers, dierenvoedingszaken en krantenwinkels mogen openblijven. De toegang tot de supermarkten wordt beperkt tot maximaal 1 persoon per tien vierkante meter en maximaal 30 minuten. Nachtwinkels moeten sluiten om 22u. Kappers mogen maar één klant per keer toelaten. Ook de openbare markten gaan niet door.

Burgers moeten thuisblijven en contact met de buitenwereld maximaal vermijden. Uitzondering hierop is het contact met het gezin en op het werk. Essentiële verplaatsingen zoals naar de winkel, apotheek, benzinestation en werk zijn toegelaten.

Alle samenscholingen worden verboden. Een frisse neus halen of buiten sporten kan wel. U moet hierbij wel steeds het principe van social distancing hanteren en mag slechts met één persoon gaan sporten. Ook in het openbaar vervoer wordt opgeroepen om dit principe te handhaven. Bedrijven moeten telewerk, waar mogelijk, organiseren. Indien medewerkers toch komen werken, moet er voldoende afstand zijn.

Politiezone Buggenhout-Lebbeke zal toezien op de naleving van de maatregelen die door de federale overheid zijn opgelegd. Wie ze niet volgt, riskeert een gevangenisstraf van drie maanden en een boete tot 4.000 euro. Er hangt ook een strafrechtelijke veroordeling en een strafblad aan vast.

Onze politie tracht zoveel mogelijk te controleren. Voor meldingen van overtredingen, kan u op 101 terecht. Vandaaruit worden de ploegen aangestuurd.

Gebruik uw gezond verstand en volg de richtlijnen. Alleen op die manier kunnen we zorg dragen voor elkaar.