Een speelweefselplan is een netwerk van autoluwe of autovrije fiets- en looproutes in een bepaalde buurt of wijk, aangevuld met ‘speelimpulsen’ onderweg. We brengen eerst in kaart waar kinderen spelen, waar ze naar school gaan, waar ze vriendjes ontmoeten, waar ze op ontdekkingstocht gaan… We bekijken dan welke ingrepen er wenselijk zijn, op welke manier we de veiligheid langs die routes kunnen verbeteren, waar er nood is aan extra speelruimte. Door de zones waar vaak kinderen komen veiliger en aantrekkelijker te maken, stimuleren we hen meer buiten te spelen. Bovendien worden ze zo meer ‘zelfstandig mobiel’ in de gemeente.

We stimuleren kinderen om meer buiten te spelen, maar dat werkt ook aanstekelijk voor volwassenen. Zo komen zij zelf meer op straat, leggen ze sociale contacten met buurtbewoners, passen ze hun verkeersgedrag aan… De wijk wordt op die manier een veel aangenamere plek om te wonen.

Bij het (her)invullen van publieke ruimte worden kinderen en jongeren zelden écht betrokken. Uniek aan het concept van de speelweefselplannen is dat men net wél vertrekt vanuit het perspectief van kinderen en jongeren. Via een intensief participatieproject met terugkoppelmomenten vragen we hen naar hun ervaringen, inzichten en meningen. We zien hen als gelijkwaardige partners, naast volwassenen wijkbewoners en professionals. Die professionals komen overigens uit diverse diensten: mobiliteit, jeugd, sport, samenleven, buurtregie, inspraak… En net die interdisciplinaire aanpak biedt een grote meerwaarde.

Dit is dan ook meteen de aanzet naar een kindvriendelijke gemeente. Dit label hopen we eind van de legislatuur te behalen. Hier kan men namelijk niet elk jaar instappen. Het vraagt daarnaast nog bijzonder veel inspanningen van de gemeente. We gaan hierbij nog een stap verder. Kindvriendelijkheid gaat over alle levensdomeinen en dus alle beleidsdomeinen.